Vitamin Wells barrierer
Efter en succesfuld markedslancering i Sverige i 2009 kom turen til Danmark to år efter. Til forskel fra det svenske marked har danskerne traditionelt set været lunkne over for vitamin- og mineralberigede føde- og drikkevarer − godt hjulpet på vej af forbrugermediernes skepsis. Vitamin Well stod derfor over for to udfordringer: at skabe en helt ny kategori fra bunden på markedet for læskedrikke og at påvirke de meningsdannende medier i en positiv retning.
Integrals rolle
Med begrænset budget, men med ønsket om størst mulig effekt, blev en community-baseret mediestrategi med product placement og seeding udpeget til at drive markedsføringen af Vitamin Well. Integral blev valgt som bureau til at løse den opgave og skabe mest mulig buzz op til og efter lanceringen i Danmark.
Løsningen
Integral positionerede målrettet Vitamin Well som et sundere alternativ til sodavand. Produkterne blev branded som en naturlig del af en aktiv livsstil, og i den forbindelse blev Integrals netværk af livsstilsmedier, ambassadører og influencers aktiveret gennem en målrettet seeding-strategi. Her var ambitionen at få toneangivende medier og influencers til at omtale Vitamin Well positivt, og at få deres venner og communities til at blive ambassadører.
Resultatet
Lanceringen af Vitamin Well blev en kæmpe succes målt − både på salg og omtale i medierne. De mest populære livsstilsmedier som Elle, Eurowoman, Costume, Euroman og mange flere gav Vitamin Well eksponering af meget høj værdi. Gennem PR, buzz og seeding til influencers blev Coca Cola-konkurrenten Vitamin Water desuden henvist til en sekundær placering i Danmark. Salget af vitaminvand på det danske marked er næsten 30-doblet på tre år og udgør i dag en salgsværdi på 30 millioner kr. i detailhandlen.