Hvordan finder man den rigtige m/k til jobbet?

Jeg har i mange år haft fornøjelsen af at ansætte mange talentfulde og søde mennesker. Da jeg var yngre og mindre erfaren forlod jeg mig som regel på min intuition, hvilket sådan set også kan være godt nok, hvis man har sådan én. Imidlertid har jeg begået nogle brølere undervejs, og det er ikke alene skidt for både virksomheden og mit eget omdømme, men også for medarbejderen, som er blevet fejl-castet til jobbet.

For at minimere risikoen for fejlansættelser har jeg udviklet mit eget lille system. Det er ikke særlig akademisk, men til gengæld er det enkelt og effektivt. Jeg kalder det ”3 x K”. Det går ud på, at jeg vurderer ansøgerne på tre parametre, nemlig Kompetence, Kemi og Kontinuitet. Det fungerer således:

K: kompetence

Har kandidaten de kompetencer, jobbet kræver? Dette afsløres som regel allerede i den skriftlige ansøgning eller ved at kontakte de evt. referencer, ansøgeren har angivet. Det er indlysende, at kompetenceniveauet udgør en væsentlig del af den samlede score, altså mere end 33 % af den samlede score.

K: kemi

Kemien skal naturligvis være der. Både i forhold til CO, men også i forhold til de nærmeste kollegaer. Dette afsløres ret hurtigt ved første jobsamtale. Går kandidaten videre til en samtale nummer 2 kan man med fordel lade de nærmeste kommende kollegaer møde ansøgeren og på den måde finde ud af, om personerne klinger sammen. Her er det naturligvis vigtigt at være loyal i forhold til de medarbejdere, der involveres i processen, og man skal have virkelig tungtvejende grunde for at sidde deres evt. argumenterer for ikke at ansætte ansøgeren overhørig. Kemi skal fylde minimum 25 % af den samlede

K: kontinuitet

Dette kan du altid se af CV’et. En moden ansøger må helst ikke have tilbragt mindre, end 2-3 år på hver af de tidligere arbejdspladser, med mindre der har været tale om konkurser eller seriøse prikkerunder. Man skal huske, at virkelig kreative og/eller dynamiske personer også kan have det med at være rastløse sjæle, og man må ikke lade sig forblinde af dynamikken. Det kræver mange ressourcer at integrere en ny medarbejder, både økonomisk og menneskeligt. Det tager tid før en ny medarbejder er sat ind i arbejdsgange og processer. Og det tager ofte mindst lige så lang tid, før en ny medarbejder bliver en del af det sociale fællesskab og den omgangstone, som præger arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt, at du kan imødese en årrække sammen med jeres nye kollega. Kontinuitet skal fylde minimum 25 % af den samlede score.

Det var de tre K’er. Jeg håber, at de måske kan hjælpe dig næste gang du er så heldig, at skulle ansætte en ny, pragtfuld medarbejder.