Not only Obama can

I øjeblikket cirkulerer der et foto af Barak Obama på de sociale medier. Umiddelbart virker det som om præsidenten er blevet skudt i et afslappet øjeblik, hvor paraderne er helt nede. Motivet viser en situation, hvor præsidenten giver knuckle bumps til en mand, som sandsynligvis er servicemedarbejder i Det Hvide Hus.

Alene den version, som jeg så på Facebook er blevet delt over 5.000 gange og kommenteret 15.000 gange, og det er jo kun én ud af formodentlig mange tusinde shares på alverdens sociale medier. Jeg er ude af stand til at regne ud, hvor mange views det giver i alt, men tallet er sandsynligvis astronomisk.

Fotoet er da også ret rørende: På den ene side viser det verdens største leder være solidarisk med manden på gulvet. På den anden side viser det to afroamerikanske mænd, der hilser ligeværdigt på hinanden.

Det er naturligvis ikke til at vide, om fotoet er opstillet og dermed planlagt, eller om det rent faktisk er et spontant og heldigt snapshot. Uanset hvad, virker det, men ville det virke for en anden statsleder? Ville det have samme effekt, hvis f.eks. en dansk statsminister – den siddende eller en hvilken som helst anden – ga’ knuckles til en rengøringsassistent på Borgen? Næppe, og det er der flere forskellige grunde til. For det første er afstanden mellem en dansk statsminister og en arbejder simpelthen for lille til, at dramaet stort nok. For det er kontrasten i interaktionen mellem verdens mægtigste mand og manden på gulvet, som nærmest bliver eventyrlig. At billedet dukker op i juletiden forstærker kun motivets stemning.

For det andet – og det er faktisk endnu mere vigtigt – er kohæsionen imellem Mr. Obamas ytringer og handlinger komplet. Han har fra starten formået at opbygge et image som værende empatisk, jordbunden og jovial; typen, som man rent faktisk tror ville være hyggelig at dele et par håndbajere med, og en mand, som rent faktisk taler de svagestes sag.

Vi vidste godt, at der er meget at lære af Obamas kampagnemaskine, som for alvor introducerede f.eks. anvendelse af sociale medier og crowd funding. Men der er mere at lære: Hvis en virksomhed eller et brand har en ligeså stor konsistens i sammenhængen mellem handlinger og ord, som Obama, og samtidig sørger for, at budskaberne i de forskellige kommunikationskanaler er ligeså sammenhængende, bliver det simpelthen nemmere og mere effektfuldt at kommunikere. Det er derfor vi arbejder, som vi arbejder på Integral.