Politikere, hyr nogle kommunikationsfolk

I dagens Berlingske er der et debatindlæg, hvor henholdsvis en socialdemokrat og en venstremand kritiserer journalistikken i Danmark for at være fokuseret på sladder og spin frem for reelt indhold. Dermed er der skrevet endnu et vers i denne velkendte schlager om journalistikkens forfald.

Læs Den døende vagthund

Kritikken er berettiget, men udelukkende at rette skytset mod mediehusenes redaktionelle linje, nedskæringer og lignende er alt for let. Politikerne bærer selv en stor del af skylden for, at vagthunden ifølge de herrers mening knapt bjæffer – for skal politikerne ikke også give journalisterne noget substans at skrive om?

Svaret er naturligvis ja, og løsningen ligger lige for. Især de store partier har en stor stab af folk (minimum 75), der sidder og undersøger hvad som helst, og som er med til at danne grundlaget for politikken. Hvis man formidler denne viden og ikke mindst politiske visioner til journalisterne, så kan undertegnede ikke se, hvorfor journalisterne ikke skulle dække det både udførligt og kritisk.

Med andre ord: Hyr nogle kommunikationsfolk, der kan få politikken og substansen ud over rampen. Sådan gør alle andre, der ønsker at formidle deres budskaber. Alternativt kan partierne bruge de kommunikationsfolk, der allerede er ansat, og sætte dem til at lave notater til journalisterne frem for at opdatere facebook-sider og lignende (meget karikeret, ved det).

Men hvis man som politiker  sidder med armene over kors og venter på, at journalisterne kommer rendende for at spørge ind til det område, som man nu er ordfører for, drikke en kop kaffe og først tre timer senere forlade lokalet, så trænger man til et realitetstjek.