Detailhandelen er presset og alle gode tanker er sat ind for at aktivere kunderne til at købe mere. Et tiltag der ses oftere og oftere er placeringsmæssige brud med de traditionelle kategorigrænser i supermarkederne. Fremfor den helt stringente opdeling af varerne, placeres komplementære varer oftere og oftere efter forbrugssituationen, f.eks. således at en palle chips sættes sammen med en palle øl.
Logikken er klar nok. Når man tager en six-pack Carlsberg, er der større sandsynlighed for at der samtidig ryger en pose Taffel Chips ned i vognen, hvis varerne står ved siden af hinanden end hvis man som kunde selv skal huske at chips er godt til øl og så bevæge sig hen i en helt anden afdeling for at finde den passende pose snacks. SuperBest (det tidligere Gova) på Ordrupvej i Charlottenlund, leger også denne tænk-på-et-produkt-og-hvad-der-passer-til-associationsleg. Det har givet ny opstilling i grøntafdelingen, for hvem kan se citroner uden at tænke på gin?
– i hvert fald i Gentofte:-)