Hos Integral er vi blevet kendt for at være dygtige strateger, og vi har igennem årene høstet mange succes’er for vores kunder på netop denne konto. Men det er vigtigt at huske, at en grundig gennemarbejdet strategi først og fremmest har værdi på den lidt længere bane.
Hvis man ønsker succes med f.eks. virksomhedens salg her og nu, skal man tænke mere kortsigtet – man skal tænke taktisk. Forskellen på det strategiske og det taktiske er, at strategien kan omfatte definitionen på hele virksomhedens værdigrundlag, positionering og go to market approach. Det taktisk er at have fingrene helt nede i bolledejen. Det er den del af marketingdisciplinen, der f.eks. sætter virksomhedens salgsorganisation i stand til at optimere indsatsen i markedet i den helt lavpraktiske del af salgsprocessen.
Det kræver, at man har erhvervet sig indsigt på et andet niveau, og derfor er det heller ikke unormalt at se Integrals medarbejdere tage på medbesøg med vores kunders salgskonsulenter. Det er nyttigt, fordi man ofte indser, at de store, forkromede løsninger, som udtænkes i samarbejde med kundens marketingafdeling, af og til har det med at falde forbløffende hårdt igennem ude i den virkelige verden. For derude er et større behov for praktiske salgsværktøjer, konkret produktaktivering og operationelle løsninger, som måske ikke virker særligt akademiske, men som til gengæld hjælper med at nedbryde nogle helt konkrete barrierer. Derfor må den strategiske tænker ikke blive alt for skuffet, når det i sidste ende er de taktiske tiltag, man sender en taknemmelig tanke.