Taler du til den rigtige målgruppe?

I denne weekend holder Socialistisk Folkeparti landsmøde i Kolding. Det sker med en vælgertilslutning, der brager nedad med en skræmmende høj hastighed. Og det er interessant, for det har ellers ikke skortet på ganske klare politiske udmeldinger fra partiets ledelse den seneste tid:

For nogle uger siden var vores skatteminister Thor Möger Pedersen ude at proklamere, at han har i sinde at kun at fokusere på ”Det Kansas-klædte Danmark” og i den grad ikke har tænkt sig at gå i brechen for de højtlønnede og veluddannede. No way!

I denne uge har partiets næstformandskandidat Mattias Tesfaye så været i vælten, fordi han mener at det er på sin plads, at beskære de offentlige subsidier til Det Kgl. Teater, og i stedet bruge pengene på Danmarks virkelige nationalscene, Parken. Han finder det upassende, at Staten støtter hattedamerne fra Hellerups teaterbesøg, når den brede befolkning hellere vil se fodbold.

Og der er vel ingen, som behøver at blive mindet om Villy Søvndals iver efter en betalingsring under valgkampen.

Det er naturligvis prisværdigt, at et politisk parti er solidt placeret på et ideologisk fundament. Og det er modigt, når samme partis politikere tør kommunikere så entydige holdninger. Men før man bliver alt for dogmatisk, bør man måske lige se på, hvem det egentlig er, man vil have i tale.

Ifølge TNS Gallup er SF’s kernevælgere kvinder med en videregående uddannelse. Hun interesserer sig for kunst og kultur, bakker op om offentlig transport, men foretrækker at transportere sig i egen bil.

Man behøver ikke at være analytiker for at se mismatchet mellem SF’s udmeldinger og deres kernevælgere. For nok er SF traditionelt set et vaskeægte arbejderparti, men verden – og vælgerskaren – bevæger sig.

Sådan er det for alle aktører, der kommunikerer med sin omverden og er afhængig af, at denne omverden forstår budskaberne på den rigtige måde. Med andre ord kan en virksomhed, der har markedsført et produkt overfor en defineret målgruppe pludselig stå i en situation, hvor produkt og målgruppe ikke længere er optimale i forhold til hinanden, eller i en situation, hvor det viser sig, at man kan optimere ved at rette sit fokus imod en anden målgruppe, end den oprindeligt tiltænkte.

Man skal i hvert fald passe på ikke at hænge fast i sine egne dogmer. For både målgruppen og resten af verden bevæger sig – og der er nok ikke andet at gøre, end at følge med