Vi arbejder på en Konservativ comeback-plan

Efter en grundig screening i markedet har Det Konservative Folkeparti valgt Integral som nyt reklamebureau. Det er vi naturligvis stolte over og vi er, i rigtig godt samarbejde med partiets politiske og administrative ledelse, i fuld gang med den comeback-plan, som guderne skal vide, at der er behov for. Jeg kan endnu ikke rigtig løfte sløret for hvad der kommer til at ske, men da Berlingske interviewede mig om sagen, fortalte jeg en lille smule, som så naturligvis også godt tåler dagens lys her på bloggen. Det jeg sagde – og mente – var:
“Det er Danmarks måske mest spændende strategiske kommunikationsopgave, og vi føler os overbeviste om, at vi kan løse den sammen med det konservative team.  Vi har respekt for de objektive kendsgerninger. Og meningsmålingerne taler deres tydelige sprog om, at det er en stor opgave. Der er masser af potentiale for at vende det nuværende triste billede, og lad os nu se, om ikke det potentiale bliver udløst frem mod næste valg. Partiets retning og differentiering fra de øvrige partier skal tydeliggøres. Omdrejningspunktet er spørgsmålet: ”Hvad vil det sige at være konservativ?”, og så skal der langt mere power ind i kommunikationen, Partiet har en kæmpe base af dygtige og engagerede medlemmer, som hellere end gerne vil aktiveres, så der skal gøres mere for dem. Det er helt essentielt at få gejsten tilbage og få partiet til igen at være ét stærkt samlet hold. Jeg mener grundlæggende at partiets nuværende lave vælgertilslutning er selvforskyldt, og at første skridt fremad er skarp identifikation og intern erkendelse af de barrierer, der forhindrer fornyet fremgang. Opgaven er så at bryde de barrierer ned og det kan bestemt lade sig gøre. Det nytter ikke noget at sætte sig hen i et hjørne og tude. Vi ved, hvor der skal sættes hårdt ind. Danskerne er, også partipolitisk, langt mere konservative, end tallene viser lige nu. Men de trænger i den grad til at blive mindet om det.”

Ja, det var måske ikke de store guldkorn. Til gengæld er jeg glad for at partisekretær Martin Dahl i samme artikel udtalte følgende, som også nok tåler en gentagelse: “Vi har indgået et samarbejde med Integral, som er kendt for deres grundige strategiske tilgang til kommunikation og branding, og de dokumenterede resultater. Det er ikke et spørgsmål om at give os en ny farve, eller et sjovt slogan, men om at kunne forstå og formidle partiets DNA med gennemslagskraft til vælgerne. Samarbejdet med Integral er allerede rigtig godt i gang, og det har fået os til at skrue forventningerne i vejret.”

Meget mere vil helt sikkert følge i denne sag, så stay tuned 🙂