360 graders fremgang til Danmarks største bilforhandler

Ejner Hessel er ikke alene Danmarks største bilforhandler. Det er også en stor marketingudfordring, hvor alle discipliner kommer i spil og resultaterne af effektiv kommunikation kan måles hver eneste dag.

Hvem?
Ejner Hessel er med sine 22 butikker, en omsætning på 3,0 mia. kr. og ca. 800 ansatte, Danmarks ubetinget største autoriserede forhandler af, og serviceværksted for, Mercedes-Benz, Renault, Dacia og smart. I dag ligger hovedkontoret i Brande – det har det gjort siden 1971. Men Ejner Hessel startede i Herning i 1968, da Ejner selv begyndte at købe brugte svenske lastbiler for at sætte dem i stand og sælge dem til danske vognmænd. Denne rod i vognmandsverdenen har skabt en helt særlig virksomhedskultur, der bygger på værdier som ordholdenhed, ydmyghed og vilje til at gå den ekstra mil for kunderne.

Ejner Hessels barrierer
Hessels målgruppe tæller både private og erhvervskunder, og der forhandles både personbiler, varebiler og lastbiler. Det betyder, at der skal kommunikeres til meget forskellige målgrupper med vidt forskellige behov. Dernæst er en landsdækkende kæde nødt til også at være stærkt lokalt forankret. Der er meget stor forskel på kunderne i eksempelvis Hjørring og Albertslund. Markedsføringen skal således være både national og lokal. Konkurrencen på det danske bilmarked er benhård, og det er som forhandler vigtigt at få kommunikeret omkring eftermarkedsprodukterne – altså værksted, serviceydelser, reservedele og tilbehør. For det er her, man kan differentiere sig fra konkurrenterne. Sidst men ikke mindst er det en kendsgerning, at Ejner Hessel er mest kendt i Jylland og primært som Mercedes-Benz forhandler. For mange danskere er Hessel = Mercedes-Benz. Det har således været en vigtig kommunikationsopgave at få markedsført Hessel som en landsdækkende forhandler med biler til ethvert behov – og til enhver pengepung.

Integrals rolle
Integral har udviklet al Ejner Hessels markedsføring, PR og social media, og det betyder en jævn strøm af taktiske kampagner og budskaber, der samtidig har kommunikeret historien om Hessel som servicebrand og fået fortalt om de fordele, der er ved at købe sin bil hos Hessel fremfor hos en anden forhandler. Der er nemlig forskel på at købe en ”bil” og en ”Hessel-bil”. Hessels unikke DNA – de jyske værdier og rødderne – har dannet grundlag for tone-of-voice. Og fordi mængden af budskaber er stor og varieret, har en ensrettet kommunikation på tværs af mærker, produkter og geografi været essentielt. Integrals opgave har derfor været at tilsikre en konsistent kommunikation, som afspejler det, der kendes som “Hessel-ånden”. Det har vi gjort gennem konstant sparring med Hessels marketingafdeling, og ved at sørge for at al kommunikation har været gennemsyret af den samme unikke tone og stil. Arbejdet har spændt fra interne DNA-projekter, image-markedsføring, taktiske kampagner, online annoncering, e-nyhedsbreve, ny- og relanceringer, butiksåbninger, events, salgsværktøjer, PR-aktiveringer, social media, tv-spots og website.

Resultaterne
Fremgang, fremgang og fremgang. 2014 var året, hvor omsætningen rundede 3 milliarder kroner og resultatet nåede 61 millioner kroner, hvilket var lig med markant fremgang på begge parametre. Og væksten fortsatte i 2015, hvor Ejner Hessel blandt andet, for første gang nogensinde, gik på tv. Kampagnen ti-doblede salget af Renault Twingo.