Plan for den totale kundeoplevelse genstartede VELFAC

Flere års økonomisk krise havde fået boligejerne til at holde igen med renoveringsinvesteringerne, og der var priskrig på vinduesmarkedet. Med en samlet go-to-market plan og forhandlerværktøjer fik VELFAC vendt udviklingen.

Hvem?
VELFAC er populært sagt VELUXs søster og er således ejet af VKR Holding, der beskæftiger cirka 14.000 medarbejdere i mere end 40 lande. VELFAC udvikler, producerer og markedsfører vindues- og facadeløsninger i blandt andet Danmark, Sverige, Tyskland, Irland, England og Polen. Produkterne sælges både gennem lokale tømrermestre og via entreprenører i forbindelse med større projektbyggerier.

Barrierer
Den økonomiske krise havde fået boligejerne til at holde igen med at sætte gang i nye renoveringsprojekter, hvilket så igen fik de forskellige udbydere til at underbyde hinanden og fokusere ekstremt meget på pris. Som et high-end brand var det farligt for VELFAC at blive fanget i den prisspiral. Det var som om, at værdien var sivet ud af det hæderkronede kvalitetsbrand og den udvikling skulle vendes. VELFAC distribuerer deres vinduer igennem tømrermestre og, modsat mange af konkurrenterne, ikke gennem byggemarkeder. Der var derfor også behov for at øge loyaliteten for at knytte tømrermestrene tættere til sig og for at give dem konkrete værktøjer, der kunne hjælpe salget på vej.

Integrals rolle
Integral blev stillet overfor to opgaver, som i virkeligheden var to sider af samme sag. Salget til forbrugerne skulle have et skub og relationen til forhandlerledet skulle styrkes. Dette skulle ske ved at generere leads til tømrermestrene og understøtte salgsprocessen med konkrete værktøjer, der både fremhævede værdien ved VELFACs løsninger og lettede salgsarbejdet.

Løsningen
Integral udviklede en total go-to-market strategi og herunder konceptet ”Mere vindue. Mere værd”, der målrettet kommunikerede den værdi, som VELFACs løsninger giver kunderne. Der blev udarbejdet et VELFAC-brand’et værktøj, der systematisk gennemgår alle relevante forhold i forbindelse med overvejelserne omkring nye vinduer. Værktøjet, som gør forhandlernes arbejde lettere og mere værdiskabende, leder kunden igennem til den helt rigtige løsning og forklarer, hvordan de rigtige vinduer gør et hus mere værd; herunder at det giver bedre indeklima, hjælper med at spare på energien – og øger ejendommens salgsværdi. Konceptet fik på en gang slået VELFAC-værdierne fast og hjalp samtidig tømrermestrene med at formidle alle de gode salgsargumenter for at vælge VELFAC. Forbruger-kampagnen blev gjort relevant og troværdig ved hjælp af faglige eksperter som talspersoner og sikrede direkte leadgenerering gennem online platforme. Kampagnen blev aktiveret i forhold til pressen og de lokale tømremestre blev inddraget, hvilket var en win-win.

Resultaterne
Klar retning, fornyet fokus på den værdi VELFAC leverer og en samlet plan for hele kundeoplevelsen genstartede lead-genereringen og øgede salget. PR-activation sikrede masser af omtale på historien om, at VELFAC-vinduer faktisk øger værdien af din bolig.