Det Konservative Folkepartis barrierer
Politik handler om meget mere end politik. F.eks. har stemningen omkring Det Konservative Folkeparti de seneste år været uforholdsmæssigt negativ grundet et dårligt resultat ved seneste Folketingsvalg og efterfølgende lige så dårlige meningsmålinger. Den slags er selvforstærkende blandt medierne og i sidste ende også blandt vælgerne. Da kravet for at vinde et dansk mandat til Europa-Parlamentet som udgangspunkt er omkring 7,2% af de afgivne stemmer, var der lang vej for at sikre genvalg til partiets spidskandidat Bendt Bendtsen. Og da en Voxmeter-meningsmåling den 14. april spåede Det Konservative Folkeparti en tilslutning på bare 3,4%, var der under seks uger til valget og lang vej op.
Integrals rolle
Integral har været bureau for Det Konservative Folkeparti siden 2012. I den periode er der blevet arbejdet med såvel Brand Essence/DNA og kommunikationsplatform. Payoff’et er blevet ændret til ”Gør noget ved det” og logo samt den øvrige Corporate Identity er blevet opstrammet. Kommunikationsfundamentet var med andre ord på plads. Sammen med partiets kampagneteam handlede det nu om at kommunikere Det Konservative Folkepartis europapolitik så skarpt og vedkommende for vælgerne som muligt – og i sidste ende bidrage til at sikre det bedst mulige valgresultat.
Integrals bidrag til Det Konservative Folkepartis strategiske valggrundlag gav både kampagneorganisationen og os kandidater et godt afsæt for at opnå det resultat, som vi skabte sammen".Bendt Bendtsen, MEP
Løsningen
I samarbejde med de kampagneansvarlige blev det besluttet at fokusere intensivt på spidskandidaten Bendt Bendtsen. Partiets balancerede holdning til EU blev sammenfattet i konceptet ’Passer på Danmark i EU’, der også naturligt understøttes af Bendtsens tidligere job som politibetjent. Konceptet blev anvendt på de tre definerede politiske mærkesager, sådan at der blev kommunikeret budskaberne: ’Passer på dit job i EU’, ’Passer på dit hjem i EU’ og ’Passer på dit boliglån i EU”. Budskaberne blev rullet ud i en landsdækkende online-kampagne og i en RTB-bannerkampagne, hvor budskaberne blev skræddersyet, således at forskellige vælgerprofiler blev eksponeret for forskellige bannere. Bannere er gode til korte budskaber, men nogle gange er der brug for en længere forklaring. Derfor gav vi, i bannerne, nem og hurtig adgang til at komme i dialog med Bendt Bendtsen på de sociale medier Twitter og Facebook, der således blev direkte integreret i kampagnen. I valgkampens sidste dage blev kampagnen suppleret med print i centrale dagblade, hvor budskabet var, at Bendt Bendtsen er Danmarks mest indflydelsesrige EU-parlamentariker.
Resultater
9,2% og Bendt Bendtsen valgt til Europa-Parlamentet.