• Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce
  • Jamo annonce

Højtlydende international turn-around

Jamo blev stiftet af Preben Jakobsen og Julius Mortensen i 1968, og udviklede sig i løbet af de næste 30 år til Europas største og verdens fjerdestørste højttalerproducent med eksport til mere end 80 lande og relationer til 15.000 forhandlere.

Jamos barrierer

Højttalere er, sammenlignet med anden forbrugerelektronik, et lav-involveringsprodukt. Forbrugerne er kun i markedet gennemsnitligt hvert 10. år og har derfor typisk en begrænset viden om området. Det giver forhandlerne en tilsvarende stor magt som rådgivere. Jamo kæmpede mod internationale giganter med enorme marketingbudgetter, og godt nok havde Jamo det bredeste produktsortiment, men man manglede en klar profil i markedet. Ikke mindst fordi brand’et blev styret decentralt på de enkelte markeder.

Integrals rolle

Integral startede samarbejdet med Jamo med at udvikle en ny markedsstrategi, et internationalt koncept og et unikt salgsværktøj. Herefter blev der brugt tre måneder på intern implementering og forankring og tre måneder på indsalg af det nye Jamo over for forhandlerne worldwide, før de eksterne kampagner blev påbegyndt. De kommende fire år udviklede og producerede Integral alle materialer og kampagner til 80 markeder.

Integral har været vores centrale strategiske sparringspartner gennem hele turnaround-forløbet. Integrals konsekvent kvalificerede modspil er altid fokuseret på, hvad der skaber værdi for vores virksomhed, og vi har nu branchens stærkeste koncept og en gennemarbejdet strategi- og marketingplatform.Torben Sørensen, koncerndirektør

Løsningen

Integral udviklede konceptet ”Let’s get personal” som en overligger på en grundlæggende filosofi om, at god lyd opleves subjektivt. Strategien blev, at Jamo skulle sætte alt ind på at hjælpe forhandlerne til at hjælpe forbrugerne frem til den bedste individuelle lydløsning, hvilket medførte, at der blev udviklet specifikke ”Soundguide”-salgsværktøjer til forhandlerne. Det nye koncept blev omdrejningspunktet for alle fremadrettede aktiviteter lige fra produktudvikling til messestande.

Resultatet

Resultatet var markant øget salg og en betydelig øget markedsværdi (Jamo var børsnoteret). Mere præcist så steg omsætningen med 70% på to år. I samme periode øgedes resultatet af den primære drift med 85%. Markedsværdien steg fra 300 mio. til 625 mio. på 2 ½ år. Virksomhedens stiftere solgte efterfølgende deres livsværk til en norsk kapitalfond.