Labofa Munchs barrierer
Efter fusionen var virksomheden stadig delt i to. Man manglede et fælles ståsted – og en fremtidssikker position i markedet, som alle medarbejdere kunne arbejde efter. Ledelsen havde iværksat et komplet turn-around forløb, som blandt andet havde medført, at produktionen blev flyttet til udlandet, og produktudviklingen blev speedet op ved at inddrage eksterne specialister fra ind- og udland. Hele logistikken var ligeledes blevet optimeret for at sikre en bedre leveringssikkerhed. Nu manglede man en markedsstrategi: Hvordan skulle man sælge gennem sine to distributionskanaler, og hvilket budskab skulle man gå i markedet med for at genvinde markedsandele?
Integrals rolle
Integral har været med hele vejen og har hjulpet til på områderne grafisk identitet, branding/marketing, intern kommunikation, salg, træning og uddannelse, ligesom vi har arbejdet med at strukturere sortimentet, så det matchede Labofa Munchs segmenter. Forud for arbejdet med salgs- og marketingelementerne har Labofa Munch – med Integrals metodik – gennemløbet en værdiproces, hvor medarbejderne har fået klarlagt virksomhedens mission, vision, kernekompetencer og kerneværdier. Integral har udviklet en skole for Labofa Munch – LMA eller Labofa Munch Academy − som sikrer, at salg og marketing arbejder sammen. Skolen er for egne medarbejdere, men indeholder også moduler for de mest loyale eksterne forhandlere. Alt er udviklet med et internationalt perspektiv.
Vi valgte Integral, fordi de − i modsætning til andre i branchen − fokuserer på både salg, marketing og uddannelse. Og for os bliver marketing kun relevant i det øjeblik, det indgår i salgsprocessen.Preben H. Nielsen, adm. direktør
Løsningen
Med missionen ”Labofa Munch sikrer rammerne for den rigtige individuelle kontorindretning” blev fundamentet lagt. Fire produktuniverser øgede muligheden for krydssalg, og salgskonsulenterne blev gearet til at sælge komplette løsninger. Deres hverdag blev sat i system, så man agerede mere professionelt og ved hjælp af salgsværktøjer afdækkede kundernes behov. Med en samlet ny marketingpakke bevægede Labofa Munch sig hen i mod den mest attraktive position på markedet: kontormøbelautoriteten.
Resultatet
Styrket samarbejde mellem kundeservice og salg. Styrket salgskultur. Forbedret salgsproces med en mere fælles tilgang og forståelse for faserne i salget. Samtidig sås markant forbedrede salgskompetencer hos salgskonsulenterne.