Vipps barrierer
Masser af henvendelser fra mange markeder, mange farver, mange muligheder. Men også masser af konkurrenter med et næsten identisk produkt og en lavere pris. Hvad gør man og i hvilken rækkefølge, hvis man gerne vil bygge en sund virksomhed? Vi er her tilbage i år 2000.
Integrals rolle
Integral udviklede, i samarbejde med Vipp, en konsekvent markedsstrategi, der adresserede alle de vigtige marketingrelaterede spørgsmål i en fuldt integreret sammenhæng; sortiment, pris, kanaler, markeder, positionering m.v.
Løsningen
Essensen i Integrals anbefaling var at positionere Vipp som det absolutte high-end brand inden for deres kategori. Det indbefattede, at brand’et skulle bygges marked for marked frem for som tidligere at skyde med spredehagl og sælge få produkter til lande langt væk. For at øge rentabiliteten anbefalede vi bl.a. at skære ned på antallet af varianter, indføre limited editions med en ny farve hvert år, og så skulle prisen sættes markant i vejret. Jo dyrere, desto bedre. Bundlinjen elskede den anbefaling.
Resultatet
Vipp fulgte strategien til punkt og prikke og med imponerende vedholdenhed. Det bragte Vipp fra fragmenterede gode idéer til fokuseret virksomhed – og til vækst, vækst og atter vækst. Man har den dag i dag en klar markedsstrategi, et unikt og værdifuldt brand og en flot bundlinje.