Lāčplēša Alus’ barrierer
Lāčplēsis-brand’et havde ikke helt den ønskede power i markedet og for at styrke brand og ikke mindst salg, havde bryggeriet udviklet en ny øltype − en såkaldt ’Three Malt’ samt en ny primærforpakning til den eksisterende premium-variant. En ny kampagne skulle således styrke selve brand’et i high-end segmentet samt lancere nyhederne og straks øge salget.
Integrals rolle
Integrals opgave var at udvikle en platform, der skulle afvige markant fra konkurrenternes kommunikation. Som basis for arbejdet havde man fået gennemført grundige analyser af brand, målgruppe og marked. Efter en workshop i Riga med Lāčplēša Alus’ marketingafdeling begyndte en proces, hvor der med daglig dialog mellem kunde og bureau blev udviklet fem forskellige ruter, som alle byggede på dybe og relevante målgruppe-insights. Efter diverse tests stod én rute tilbage. Integral stod for færdiggørelsen af alle above the line-aktiviteter og rådgav et lokalt lettisk bureau under udvikling og færdiggørelse af below the line-elementer.
Kombinationen af Integrals viden om produktkategorien og vores kendskab til lokalmarkedet har skabt grundlag for en proces og en markedsføring, som vi er overbevidste om tilfører mærket værdi. Med dette samarbejde har vi løftet vores indsats mod forbrugeren signifikant.Jesper Colding, General Manager
Løsningen
I Baltikum er en mand stadig en mand med stort M! Derfor er idéen bag kampagnen at fejre de små sejrer, som mænd oplever hver eneste dag. Og selvom det måske ikke altid går helt som planlagt, er der alligevel masser af grund til at klappe sig selv og vennerne på skulderen. Integral udviklede en integreret kampagne, som skabte brand awareness på TV, outdoor og print, men endnu vigtigere var kravet om, at kampagnen skulle skabe salg i den – for øl – vigtige forårsperiode.
Resultatet
En yderst succesfuld introduktion i den vanskelige premium-kategori og et generelt løft af Lāčplēsis-brand og -salg.