• MetroXpress forside 11. december 2013
  • Opslag
  • PR omtale
  • Annonce udsnit
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale
  • PR omtale

Operation mediestorm

SodaStream gør det nemt og billigt at lave sin egen danskvand eller sodavand derhjemme. Mange husker sodavandsmaskinen tilbage fra 1970'erne, men i de senere år har virksomheden igen for alvor taget kampen op med Coca-Cola, PepsiCo og andre store producenter af kulsyreholdige drikke.

Sodastreams barrierer

SodaStream er fra da far var dreng, men meget er sket siden, og de nye maskiner gør det ekstraordinært nemt at lave billigt, friskt og miljøvenligt vand med brus. Danskerne ved bare ikke, hvor smart det er, før de prøver det. Herefter er den svær at undvære. En stor barriere er, at SodaStream, for mange danskere, virker som outdated, og noget som måske nok er ‘nice to have’, men der mangler et ‘need to have’, og købsintentionen er for lav. Da SodaStream så ønskede sig en effektiv julekampagne, var der behov for et greb, der kunne bringe produktet ind i en aktuel kontekst og igen blive ‘top-of-mind’. Med et relativt beskedent budget, skulle der noget ekstraordinært til for at trænge igennem julestøjen.

Integrals rolle

Integral håndterer al ‘earned media’ kommunikation for SodaStream, og det handler i vid udstrækning om at iscenesætte begivenheder, som medierne finder relevante og spændende nok til at omtale. Derfor kombinerer vi traditionelt solidt PR- og social media-arbejde med kreativ konceptudvikling.

Budgettet var beskendt og ville hurtigt forsvinde i de traditionelle mediekanaler. Derfor anbefalede vi i stedet at løfte kampagnen ud af de almindelig reklamekanaler og forsøge at skabe noget ‘buzz’ ved at binde SodaStream samme med et højaktuelt og folkeligt emne. Den legendariske fodboldstjerne Allan Simonsen havde med sin deltagelse i TV2′s ’Vild Med Dans’ delt seerne i to lejre. Da Allan tilbage i slutningen af 1970’erne var blevet sponseret af SodaStream, var der her en kombination af aktualitet og historie, der gjorde ham til en oplagt deltager i julespøgen. Da han til sidst røg ud af ‘Vild Med Dans’, røg han samtidig ind i SodaStreams julekampagne, som vi døbte ‘Vild Med Vand’. Som en kærlig kommentar til dommerne fra TV-programmet, blev Allan klædt ud som dem (ja, det var et sjovt photoshoot). Men hvor dommerne var lidt fedtede med at give ham point for hans danseindsats, var Allan anderledes generøs, når han skulle give SodaStream point. Der var 10 point for både pris, miljø, friskhed og nemhed. Den lille mediakampagne kørte på sociale medier samt med få indrykninger i udvalgte tabloidmedier – for at kickstarte pressearbejdet.

Resultatet

Dagen inden kampagnen gik i luften, blev flere medier opmærksomme på kampagnen, som de var ivrige efter at få lov at skrive om. Allerede dagen efter kampagnestart kunne der således tælles mere end 20 presseklip i både landsdækkende og regionale medier. Samtidig blev der ivrigt tweetet og delt på Facebook og Instagram af forbrugere, der syntes, at kampagnen var skør, sjov – eller skrækkelig. TV2’s ‘Vild Med Dans’-ansvarlige udtalte: “Det er da ikke den mest originale idé, men det er jo ikke første gang, at folk ikke kan få deres idéer selv” og så var det nok alligevel ikke så skidt endda. Det hele fortsatte, og på den måde blev en mindre marketingindsats til en større mediestorm, som i godt en uge op til jul bragte Allan Simonsen og SodaStream på alles læber. Og flyttede produkter ud af butikkerne og ind under juletræerne.